huippu-urheilijan kesäharjoittelu espoo ja turku

Huippu-Urheilijan kesäharjoittelu Turku

Haluatko ammattitaitoiseen valmennukseen tänä kesänä?

Coach Raimo: Huippu-urheilijan kesäharjoittelu  Turku. Mistä on kyse? Talvilajien kilpailukaudet ovat päättymässä tai päättyneet. Kilpailukauden aikana urheilijan harjoittelu on usein ylläpitävää. Offseasonin aikana sen sijaan urheilijoilla on enemmän mahdollisuuksia kehittyä kilpailukuorman helpottaessa. Seuraavassa artikkelissa kerrotaan hieman taustaa siitä, mitä huippu-urheilijan kesäharjoittelu pitää sisällään ja miksi juuri sinun pitäisi lähteä mukaan Coach Raimon kesäharjoitteluun.

“Kesällä urheilijat tehdään” on yleisesti käytetty sanonta, joka pitää paikkansa. Monessa lajissa kilpailukausi on tiivis ja pääpainona harvemmin on fyysisten ominaisuuksien kehittäminen. Kilpailukaudella useimmiten fysiikkaharjoittelun päätarkoitus on ylläpitää urheilijan fyysisiä ominaisuuksia, eli pitää urheilijat kunnossa, jotta he jaksavat kilpailla. Kesällä kun kilpailut loppuvat, voidaan haluttuja ominaisuuksia harjoittaa hieman vapaammin, välittämättä siitä, että kova kuormitus saattaa näkyä hetkellisenä suorituskyvyn heikkenemisenä. 

Huippu-urheilijan kesäharjoittelu toteutetaan yksilöllisesti, kehittävästi ja turvallisesti. Jokaiselle mukaan lähtevälle laaditaan henkilökohtainen harjoitusohjelma, jonka lisäksi jokainen urheilija saa ravintoon ja lepoon liittyvää tietoa ja opastusta. Harjoittelun kokonaiskuormitusta seurataan tiiviisti sekä fysiikkaharjoittelun että lajiharjoittelun osalta, jotta akuutteja kuormituspiikkejä ja niistä mahdollisesti seuraavia ylirasitustiloja voidaan välttää ja jotta saadaan aikaan turvallinen progressio kohti huippu-urheilijan harjoitusmäärää. Harjoittelu tapahtuu yksilötreenin, pienryhmätreenin ja omatoimiharjoittelun muodossa. Viikoittaiseen harjoittelun kokonaismäärään vaikuttaa urheilijan omat tavoitteet, aikataulut, lajiharjoittelun kokonaismäärä ja kuormittavuus, urheilijan elämäntavat, ikä, lähtötaso ja palautumiskyky.

“Millainen urheilija ja tavoitteet – Sellainen ohjelma ja tulokset.” -Coach Raimo

Huippu-urheilijan kesävalmennus – lähivalmennus

Valmennuksen hinta 80€ viikossa (1-18 viikkoa 31.5-3.10.2021 välillä)

Hinta sisältää:

  • 1x viikossa yksilötreeni Coach Raimon kanssa (60-90-minuuttia/kerta)
  • Yksilöllinen harjoitusohjelma
  • Kokonaiskuormituksen seuranta
  • Unen määrän seuranta ja ohjeet
  • Ravintosuunnitelma, seuranta ja ohjeet
  • Suorituskyvyn testausta tarpeen mukaan
  • Yhteydenpito ja harjoitteluun liittyviin kysymyksiin vastaaminen

Huippu-urheilijan kesävalmennus lisäpalvelut:

  • *Extra yksilötreenit lisämaksusta 60€/kerta sopimuksen mukaan
  • *Pienryhmätreenit lisämaksusta 20€/kerta sopimuksen mukaan

Huippu-urheilijan kesävalmennus – etävalmennus

Valmennuksen hinta 27€ viikossa (1-18 viikkoa 31.5-3.10.2021 välillä)

Hinta sisältää:

  • Yksilöllinen harjoitusohjelma
  • Kokonaiskuormituksen seuranta
  • Unen määrän seuranta ja ohjeet
  • Ravintosuunnitelma, seuranta ja ohjeet
  • Yhteydenpito ja harjoitteluun liittyviin kysymyksiin vastaaminen

Huippu-urheilijan kesäharjoittelu

Huippu-urheilija kesäharjoittelu jakautuu kolmeen jaksoon. Kesä aloitetaan GPP-jaksolla (General Physical preparedness), jonka aikana perusasiat laitetaan kuntoon. Tämän jälkeen siirrytään SPP-jaksolle (specific physical preparedness) jonka aikana pyritään spesifimmin kehittämään urheilijan tavoitteiden mukaisia osa-alueita. Kesä huipentuu Peaking jaksoon, jolloin urheilijan suorituskyky viritetään kilpailukauden kynnyksellä huippuunsa.

GPP-jakso

Huippu urheilijan Offseason-harjoittelu tulisi aina aloittaa perusasioista. Kilpailukaudella urheilijan liikkuvuus usein kärsii, vaikka urheilija pitäisi kilpailukauden aikana hyvää huolta kehostaan. Pienet lihaskireydet ja lihasepätasapaino ovat läsnä varsinkin toispuolisissa lajeissa, joissa keho tekee enemmän asioita dominantin raajan avulla. Esimerkiksi koripallossa oikeakätiset pelaajat hyppäävät vasemmalla jalalla useammin kuin oikealla jalalla.

Minun valmennettavani aloittavan kesäharjoittelun aina GPP-jaksollaTämän jakson aikana käydään läpi eri energiasysteemit kestävyys ja voimaharjoittelun osalta, harjoitellaan liikkeiden oikeat, täydet liikeradat ja kaudella kehittyneet pienet vammat, tosipuoleisuudet sekä kireydet hoidetaan pois.

GPP-jakso kestää kolmesta yhdeksään viikkoon. Sen sisällä on tarpeen ja aikataulun mukaan yhdestä kolmeen vaihetta: aerobinen-, laktaatti- ja alaktinen vaihe. Tämän jakson päätavoite on rakentaa urheilijalle riittävä työkapasiteetti ja vahvistaa lihaksia ja jänteitä, jotta kesän lopulla tehtävä kova voima- ja nopeusharjoittelu olisi turvallista. Näin pitkä perusasioiden harjoitteleminen voi tuntua tylsältä, mutta se kannattaa, kun toisessa vaakakupissa punnitaan urheilijoille aina läsnä oleva loukkantumisriski ja sen pieneneminen huomattavasti jakson seurauksena.

Usein urheilijoille tehdään kattavampi nopeus- ja ponnistusvoimatestaus, sekä kestävyystesti muutamaan otteeseen kesän aikana. Lähes poikkeuksetta urheilijat parantavat testien tuloksia merkittävästi GPP jakson jälkeen verrattuna kesän lähtötasoon. Tämä johtuu GPP-jaksolla kehitetyistä paremmista valmiuksista suoriutua maksimaalista nopeusvoiman, räjähtävän voiman ja pikavoiman tuottamista vaativista suoritteista. Lisäksi GPP-jaksolla treenataan usein aika kovaa, joten urheilijan aerobinen kunto myös kehittyy jakson aikana.

Lähdetkö mukaan? Hienoa!

Jätä yhteystietosi tai ota yhteyttä, niin voimme sopia yksityiskohdista!

Yhteystiedot

Sähköposti

coachraimo@gmail.com

Puhelin

+358 409675366